93 877 64 64|679 47 07 09

La importància de portar casc amb patinet elèctric

Dilluns, 28 gener 2019

28/01/2019 – Quatre de cada deu persones que arriben a urgències després de tenir un accident de patinet elèctric ho fan pels cops que reben al cap. Tot i que la majoria de casos no són greus, alguns cops causen hemorràgies intracranials que obliguen a ingressar els pacients a l’UCI.
Són resultats del primer estudi que ha analitzat el tipus de lesions sofertes en accidents de patinet elèctric. L’estudi s’ha fet a l’àrea metropolitana de Los Angeles, on va néixer el boom dels patinets elèctrics el setembre del 2017. Els autors del treball defensen els beneficis dels patinets elèctrics per a la mobilitat urbana, però adverteixen que és urgent regular l’ús del casc, l’edat dels usuaris i les vies per on circulen.
Quatre de cada deu persones que arriben a urgències després de tenir un accident de patinet elèctric ho fan pels cops que reben al cap. Tot i que la majoria de casos no són greus, alguns cops causen hemorràgies intracranials que obliguen a ingressar els pacients a l’UCI.
Són resultats del primer estudi que ha analitzat el tipus de lesions sofertes en accidents de patinet elèctric. L’estudi s’ha fet a l’àrea metropolitana de Los Angeles, on va néixer el boom dels patinets elèctrics el setembre del 2017. Els autors del treball defensen els beneficis dels patinets elèctrics per a la mobilitat urbana, però adverteixen que és urgent regular l’ús del casc, l’edat dels usuaris i les vies per on circulen.
Segons els resultats presentats ahir a la publicació JAMA Network Open , 249 persones van patir lesions prou importants per ser ateses als serveis d’urgències de dos hospitals universitaris de Santa Monica i Los Angeles entre el setembre del 2017 i l’agost del 2018.
Una de cada tres va arribar a l’hospital en ambulància. En un de cada dotze casos es va fer un TAC per la sospita d’una lesió greu. A més de les hemorràgies intracranials, els danys més greus inclouen fractures de vèrtebres i lesions internes al tòrax i l’abdomen.
El nombre de sinistres va augmentar al llarg dels dotze mesos de l’estudi, cosa que reflecteix la creixent popularitat del patinet elèctric i fa preveure que el mateix tipus d’accidentats arribaran a hospitals d’altres ciutats.
A Barcelona l’hospital del Mar ha atès l’últim any unes vint persones que han tingut accidents de patinet elèctric, segons dades aportades per Joan Carles Monllau, cap del servei de traumatologia. A Sant Pau, l’únic cas dels últims tres mesos ha estat el d’una noia que no dominava el vehicle i va xocar contra un fanal, segons informa Ferran Caballero, director del programa de politrauma d’urgències.
“Els usuaris de patinets comparteixen les vies de trànsit amb altres vehicles, però sembla que subestimen els riscos”, escriuen els autors de la investigació de la Universitat de Califòrnia a Los Angeles, a JAMA Network Open . “És important comprendre els efectes de l’ús creixent dels patinets elèctrics sobre la salut pública per guiar la presa de decisions polítiques sobre el seu ús”.
L’efecte sobre la salut que preocupa més els investigadors són els cops al cap. Els patinets que circulen a l’àrea de Los Angeles arriben a una velocitat màxima de 25 quilòmetres per hora, prou per provocar danys greus al cervell en cas d’impacte.
Un 40,2% de les persones ateses ho van ser a causa dels cops que van rebre al cap. Aquest percentatge no inclou els traumatismes a la cara, que van afectar un 5,6% dels accidentats.
En cinc persones el cop va causar una hemorràgia intracranial, cosa que representa un 2,2% de tots els casos atesos a urgències. Cap d’aquestes cinc persones no portava casc.
Dels 249 pacients atesos durant els dotze mesos de l’estudi dos van ser traslladats a l’UCI després de passar per urgències i 13 més van quedar ingressats a l’hospital.
Els investigadors van completar l’estudi comptant, al llarg d’una setmana, quants usuaris de patinet elèctric portaven casc als carrers pròxims als seus hospitals. Van calcular que un 94% circulaven sense casc.
“L’ús de vehicles de dues rodes, molts dels quals ara són elèctrics, ha vingut per quedar-se i augmentarà en el futur”, afirma Frederick Rivara, especialista en medicina preventiva de la Universitat de Washington a Seattle, en un altre article publicat a JAMA Network Open . “Les companyies que els lloguen han d’oferir cascos apropiats. No fer-ho és com si una companyia de lloguer de cotxes els oferís sense cinturons de seguretat”.
Però en aquests moments, adverteix Rivara, no hi ha cascos adequats per a aquest ús. Els de bici no estan homologats per a vehicles elèctrics i pocs usuaris de patinet trobaran apropiat un casc de moto. Les autoritats reguladores, conclou, hauran d’aprovar una normativa específica per a cascos de bicicletes i patinets elèctrics.

Font: La Vanguardia/Josep Corbella