93 877 64 64|679 47 07 09

El 31,7% dels cotxes a Espanya no té distintiu mediambiental.

Dijous, 10 octubre 2019

Conformen el gruix dels vehicles més vells, més contaminants i insegurs.

El 31,7% del parc actual de turismes i tot terreny a Espanya no té distintiu mediambiental, el que vol dir que engloba principalment als vehicles més antics (models de gasolina anteriors a gener de 2000 i dièsel anteriors a 2006), segons dades de la Direcció General de Trànsit recollits per la patronal dels concessionaris, Faconauto.

A més, un altre 34,3% del parc té l’etiqueta B, corresponent també a vehicles més vells, ja que aquest adhesiu correspon als turismes de gasolina matriculats a partir de gener de 2000 i de gener de 2006 per als dièsel.

Per la seva banda, l’etiqueta C agrupa el 26,6% del total, i és on es troben els turismes de gasolina matriculats a partir de gener de 2006 i dièsel a partir de 2014.

Finalment, els vehicles amb etiqueta ZERO (elèctrics, principalment) només representen el 0,1% del parc i els d’etiqueta ECO (híbrids) arriben a l’1,2% del total.

Aquestes xifres posen de manifest, un cop més, el greu problema que pateix l’automoció al nostre país per l’antiguitat del seu parc i ha cridat l’atenció sobre el seu impacte mediambiental. Així, els vehicles sense etiqueta són responsables del 70% de les emissions de NOx i partícules en els nuclis més poblats.

La patronal ha recordat que la millor opció per avançar cap a una mobilitat més sostenible i abordar de manera urgent el compliment dels objectius europeus sobre canvi climàtic i qualitat de l’aire, és apostar per la renovació del parc, és a dir per desballestar els vehicles sense etiqueta per substituir-los per altres que sí que disposin d’etiqueta, particularment si aquesta és ZERO i ECO, o C per a les rendes mitjanes i baixes.

La millor manera d’avançar cap a una mobilitat descarbonitzada i sostenible és matricular un vehicle nou, independentment de l’etiqueta que tingui. En l’actualitat disposem de tecnologies madures que ens permeten reduir de manera substancial les emissions, com són els vehicles de gasolina i dièsel d’última generació, o les alternatives de gas (GNC, GLP). Aquestes tenen encara de jugar un paper fonamental per avançar en aquest període de transició que estem vivint i en el qual són l’única oferta mediambientalment sostenible per a totes les butxaques. Alhora, cal propiciar l’arribada de models elèctrics i híbrids. El que no ens podem permetre, des d’un punt de vista mediambiental i de seguretat viària, és que encara hi hagi en circulació tants vehicles sense etiqueta. Davant la falta de Govern, són les comunitats autònomes les que poden donar resposta a aquesta urgència, com ja han fet al País Basc o Galícia“, ha dit Marta Blázquez, vicepresidenta executiva de FACONAUTO.

 

Font: Focanauto