93 877 64 64|679 47 07 09

El 5G i la revolució de l’automòbil

Dimarts, 23 abril 2019

Barcelona és la capital mundial de la connectivitat i amb Automobile consolida el seu lideratge en un sector que cada dia marca més l’esdevenir de la humanitat. La connectivitat i el desenvolupament del 5G obren les portes a un futur més segur i ple de possibilitats. El desplegament d’aquesta cinquena generació és el punt d’entrada a l’era de la conducció autònoma. Fins a la imminent arribada del 5G, del qual Barcelona serà ciutat pilot, les diferents generacions han anat paral·leles a l’evolució de la connectivitat dins de l’automòbil i l’han portat a una nova dimensió.

Al llarg de les darreres dècades, connectivitat i tecnologia de dades han anat íntimament lligades. En els últims anys, l’evolució de la telefonia mòbil ha estat trepidant, especialment després de l’arribada del 3G al començament d’aquest segle. Però tot va començar uns vint anys abans, en els primers 80, quan apareixen els primers mòbils, molt rudimentaris i amb tecnologia 1G. És a la fi d’aquesta dècada quan els cotxes més luxosos comencen a incorporar voluminosos telèfons mòbils exhibits en les edicions de finals dels 80 del Saló Internacional de l’Automòbil de Barcelona. La tecnologia era encara analògica, només estaven permeses les trucades de veu i no s’oferia la transmissió de dades.

A mitjans dels 90 arriba la segona generació de telefonia, el 2G, GSM, i poc després es desenvolupa, una versió millorada d’aquesta, el 2,5 G, GPRS. Els telèfons passen d’analògics a digitals i ja transmeten dades, encara a molt baixa velocitat, primer en forma d’SMS. Amb l’arribada del GPRS, s’introdueixen els missatges multimèdia, MMS. A finals d’aquesta dècada, es produeix la popularització del telèfon mòbil, un punt d’inflexió per a l’inici de la connectivitat en l’automòbil. Com encara no hi havia el Bluetooth -va arribar anys més tard i va permetre connectar el sistema mans lliures a l’àudio del cotxe-, per parlar des del vehicle amb el telèfon mòbil calia recórrer als auriculars.

Amb el 3G arriba una gran revolució. La tercera generació de telefonia, anomenada UMTS, a mitjans de la primera dècada del segle, va permetre una amplada de banda suficient per connectar-se a internet des del telèfon cert tipus de connectivitat arriba des de mitjans de la dècada passada amb els sistemes de navegació via GPS i diferents tipus d’infotainment. Important el naixement del primer iPhone en 2007, considerat el primer telèfon intel·ligent modern, igual que el naixement d’Android, plataforma de Google.

Amb el 4G, els vehicles d’alta gamma comencen a oferir Internet, disposant d’una SIM pròpia -altres permeten introduir la del propietari- que es connecta amb xarxes 3G o 4G per estar en permanent connexió amb el món. Per exemple, Audi, amb Audi Connect. En els últims anys molts fabricants recorren al wifi dins del cotxe amb routers, com Audi, BMW i Toyota, que permeten connectar diversos dispositius.

Actualment, segons la 5G Automotive Association (5GAA), que reuneix els principals implicats en el desenvolupament de la tecnologia 5G -des d’empreses automobilístiques a tecnològiques-, hi ha ja més de 20 milions de vehicles a tot el món connectat -per 2020 hi haurà 220 milions-. Aquests exemplars tenen la possibilitat d’utilitzar algun tipus d’aplicació bàsica de comunicació entre el cotxe i algun tipus d’elements extern C-V2X, a través de les xarxes del 4G i LTE.

El 4G actual és prou ràpid com perquè compartim actualitzacions d’estat o puguem sol·licitar un vehicle de car sharing, un taxi, Uber o Cabify, però no té la capacitat de donar als cotxes els reflexos que podrien evitar accidents com sí que ho farà un vehicle autònom connectat amb la xarxa 5G, per la seva velocitat de resposta.

Automobile Barcelona, que celebra el seu centenari de l’11 al 19 de maig, serà una passarel·la tecnològica de la connectivitat i de la conducció autònoma amb demostracions a la zona anomenada Connected Street que permetrà als visitants comprovar-ho i experimentar-lo personalment.

Font: La Vanguardia