93 877 64 64|679 47 07 09

El Servei Català de Trànsit engega una campanya preventiva de conductes i factors de risc de ciclistes en via urbana.

Dimarts, 09 juliol 2019

Enguany han mort 3 ciclistes en accident de trànsit a les carreteres catalanes.

El Servei Català de Trànsit (SCT) coordina amb les Policies Locals una nova campanya preventiva de conductes i factors de risc adreçada a ciclistes en vies urbanes, des d’avui dilluns dia 8 de juliol fins al diumenge dia 14 de juliol. Per segon any consecutiu la campanya que endega l’SCT se centra en aquest col·lectiu vulnerable com són les bicicletes.

La campanya va dirigida tant als mateixos ciclistes com a la resta de vehicles que comparteixen l’espai viari amb ells: vianants, motoristes i la resta de conductors amb l’objectiu de mantenir una bona convivència.

Els ciclistes són un col·lectiu vulnerable, junt a motoristes i vianants, cosa que preocupa a l’SCT i als ajuntaments. L’ús de la bicicleta està en auge en el darrers anys, s’ha convertit un mitjà de transport idoni i ràpid per a les distàncies curtes, és de fàcil aparcament i no contamina. L’ús de la bicicleta té molts avantatges, però, alhora, si no es compleixen les normes d’autoprotecció o de circulació, es converteix en el vehicle més indefens de l’espai viari.

Per exemple, a Catalunya el 2018, va haver-hi un total de 1371 víctimes en zona urbana, encara que la majoria dels accidents va derivar en ferides lleus, un ciclista va morir i 73 va patir ferides greus.

ZONA URBANA
2017 1408 Víctimes (2 morts, 69 ferits greus i 1337 ferits lleus)
2018 1371 Víctimes (1 mort, 73 ferits greus i 1297 ferits lleus)
2019* 547 Victimes (0 morts, 31 ferits greus i 516 ferits lleus)
*Dades provisionals a 4 de juliol.

En el cas dels accidents en vies interurbanes, el 2017 i 2018 van morir 13 ciclistes, enguany ja n’han mort 3; però les lesions greus són proporcionalment més altes que als nuclis urbans (veure quadre següent):

ZONA INTERURBANA
2017 490 Vícitmes (11 morts, 47 ferits greus i 432 ferits lleus)
2018 438 Víctimes (2 morts, 57 ferits greus i 379 ferits lleus)
2019* 230 Víctimes (3 Morts, 32 ferits greus i 195 ferits lleus)
*Dades provisionals a 4 de juliol.

Per això, és molt important recordar als ciclistes urbans determinats drets i deures:

En cas de circular de nit, passos inferiors i túnels, és necessari portar l’enllumenat que correspongui. És obligatori:
· A la part de davant: una llum de posició de color blanc.
· A la part del darrera: una llum de posició vermella i un catadiòptric del mateix color (és opcional afegir més catadiòptrics de color groc com els del cotxe, als radis i dos a cada pedal).
· A més, s’haurà de portar una peça reflectant si se circula per vies interurbanes, amb la finalitat que la resta de conductors els puguin distingir a una distància de 150 metres.

El casc de protecció ha de ser homologat, és obligatori pels conductors i ocupants de bicicletes que circulen per vies urbanes.

L’ús de mòbils i receptors està prohibit i utilitzar auriculars connectats als receptors o reproductors de so, així com l’ús telèfon mòbil.

La taxa d’alcoholèmia màxima permesa és la mateixa que per a la resta de conductors: 0,5 de g/l en sang o 0,25 mg/l en aire expirat.

D’altra banda, si se circula en bicicleta pel carril bici, zones de vianants i voreres habilitades s’ha de respectar la preferència del vianant. Quan hi hagi carril bici, l’usuari de la bicicleta haurà de circular per aquest i quan hi circuli per la vorera es vigilarà que ho faci d’acord amb la normativa prevista i mantenint una bona convivència amb els vianants.

També convé recordar a la resta d’usuaris que:
· No es pot parar o estacionar un vehicle als carrils bici, vies ciclistes i zones de reserva d’estacionament de bici sense autorització
· Que un vehicle de dues rodes motoritzat no pot circular pels carrils bici
· Que han de respectar la prioritat de pas dels ciclistes que circulen per un carril bici, un pas de ciclistes o un voral degudament senyalitzats.

Vols una assegurança de bicicleta? clica aquí