93 877 64 64|679 47 07 09

Els cotxes portaran instal·lat un limitador de velocitat a partir del 2022

Dimecres, 17 abril 2019

Estem encara lluny dels automòbils intel·ligents però molt més a prop de la utilització de la tecnologia com a assistent indispensable en la conducció. Tan propera que serà obligatòria en els nous models dins de només dos anys, el maig del 2022; i pel que fa a vehicles nous de models ja existents en dos anys més, el 2024. Un canvi normatiu substancial que aprova definitivament avui el Parlament Europeu, i que suposarà un salt qualitatiu en la incorporació de la tecnologia en els vehicles per evitar accidents.

La principal novetat és l’assistent intel·ligent de velocitat (ISA), un limitador de velocitat que pot reduir un 20% les morts a la carretera, segons els càlculs del Parlament Europeu. La seva funció és recopilar informació a través de mapes i de senyals de trànsit, per advertir el conductor quan es sobrepassi el límit de velocitat permès, però sempre deixant a la persona al volant l’última decisió.

“És un assistent, però tenim molt interès en què sigui el conductor qui pugui fer-se amb el comandament del vehicle en un moment determinat”, va dir l’eurodiputada socialista Inés Ayala, membre de la comissió de Transports del PE. Durant les negociacions d’aquesta norma, es va suavitzar la proposta inicial de la Comissió Europea, permetent al conductor desconnectar aquesta assistència, però el sistema s’activa de nou cada vegada que el vehicle arrenca. Es confia que la perseverança de la màquina acabi convencent al més reticent dels conductors dels beneficis de la seva utilització.

“És un sistema intel·ligent que permet al conductor de ser plenament conscient quan circula a velocitat excessiva. No només ens ajudarà a estar més segurs, sinó que també ajudarà els conductors a evitar multes de trànsit”, va declarar la ponent, l’eurodiputada popular Roza Thun.

Un estudi realitzat per la Fundació Mapfre indica que amb l’ús d’aquest assistent tecnològic s’haguessin evitat el 69% dels atropellaments per excés de velocitat. L’anàlisi es va fer a través de 500 reconstruccions d’accidents. D’altra banda, aquest informe adverteix de les limitacions que disminueixen l’eficàcia de l’ISA, com són condicions meteorològiques adverses, la brutícia dels sensors o la manca d’actualització del navegador.

L’associació de fabricants d’automòbils (ACEA) es mostra favorable a la iniciativa però recordant que a més d’aplicar la tecnologia als vehicles també cal fer-ho en les infraestructures. Critiquen que els senyals de les carreteres no estan harmonitzades en Europea i la informació sobre els límits de velocitat no és fiable. A més, els mapes digitals encara no registren els límits de velocitat a totes les carreteres i les seves dades les dades no estan actualitzades. “La tecnologia dels vehicles és només una peça del complex puzle de la seguretat”, va dir el secretari general d’ACEA, Rik Jonnaert.

A més d’aquest assistent de velocitat, hi ha més d’una desena de novetats que inclouen el fre d’emergència, l’avís per distracció o sortida de la via, la caixa negra i la preinstal·lació d’un dispositiu alcoholímetre. Molts d’aquests requisits ja estan en alguns models, però ara seran obligatòries.

Aquest conjunt de mesures que avui adopta el Parlament Europeu van destinades a disminuir la sinistralitat. L’any 2017, hi va haver 25.000 els morts a la UE i 135.000 ferits greus. A més, la CE alerta de la dificultat per seguir reduint les víctimes sense un ús intens de la tecnologia. Mirant les estadístiques dels últims anys, hi ha dades preocupants. En l’objectiu fixat de la UE de disminuir a la meitat el nombre de morts entre el 2010 i el 2002, es va registrar un estancament entre el 2013 i el 2015 quan es va frenar la reducció de víctimes. Després es va continuar rebaixant el nombre un 2% tant el 2016 com el 2017.

Per a la CE, “a causa de l’augment dels volums de trànsit, l’envelliment de la població i un augment de les distraccions per l’ús de mòbils mentre es condueix, serà difícil ajudar a reduir la taxa de mortalitat sense noves iniciatives”. També recorden que els vehicles són una part del sistema que garanteix la seguretat a les carreteres. Les altres dues són les infraestructures i el comportament dels conductors.

Font: La Vanguardia