93 877 64 64|679 47 07 09

La DGT prepara la reforma dels 30 km/h

Dilluns, 07 octubre 2019

A principis d’aquest any va entrar en vigor la reducció del límit de velocitat als 90 km/h en carreteres convencionals o secundàries. Amb aquesta mesura, la Direcció General de Trànsit (DGT) pretén reduir en un 10 per cent les víctimes mortals en aquestes vies, que segueixen sent el taló d’Aquil·les de la sinistralitat.

La velocitat excessiva o inadequada és una de les principals causes d’accidents de trànsit. Tres de cada deu sinistres són conseqüència d’aquest factor. Davant aquesta situació, la DGT té preparades ja per a la seva aprovació dues noves reformes.

La primera afectarà el Reglament de Circulació i establirà un límit genèric de 30 km/h, només en ciutat i en vies d’un carril per sentit. Una reforma que ve recolzada per un estudi de l’OMS (Organització Mundial de la Salut) de 2011 sobre atropellaments i velocitat en el qual assenyalava que el risc de morir en cas d’atropellament és cinc vegades menor si es circula a 30 km / h que a 50 km / h.
 Així mateix, aquesta mesura, segons la DGT, redueix un 3% el risc de resultar ferit greu i un 4% el de patir un accident amb víctimes mortals, disminueix el soroll i el nivells de diòxid de nitrogen, hi ha menys embussos, millora la circulació i també la convivència entre els diferents transports que fan servir la carretera.

Aquesta reforma s’aplicarà a tota carrer que tingui només un carril per sentit, però, els ajuntaments poden limitar a 50 km/h aquelles vies amb més d’un carril per sentit de circulació i, sempre que, concentrin un gran flux de trànsit o connecten amb la ciutat.

La segona mesura es refereix al Reglament de Vehicles i regularà els Vehicles de Mobilitat Personal (VMP). El patinet elèctric és un dels transport més populars avui en dia. Cada vegada és més comú veure’ls pels carrers de les nostres ciutats. Es presenta com una opció econòmica, lleugera i respectuosa amb el medi ambient. La seva reduïda grandària facilita el seu transport, permet sortejar embussos i fa que la seva conducció no requereixi d’esforç físic. I, sense oblidar un dels punts que més controvèrsia ha suscitat: no necessiten assegurances ni permisos per conduir per la ciutat.
 No obstant això, la falta d’experiència de nombrosos usuaris i l’absència d’una normativa homogènia a nivell estatal han desencadenat un cert caos de convivència i seguretat viària. Aquesta situació ha provocat que siguin els propis Ajuntament que regulen l’ús d’aquests vehicles, aprovant ordenances amb diferents criteris.

Davant aquesta situació, la DGT ha d’establir en la nova normativa que els VMP no podran circular per les voreres, ni per vies interurbanes, tindran un límit de velocitat de 25 km/h i seran considerats vehicles i, com a tals, els seus conductors seran sancionats per consum d’alcohol i drogues o per portar auriculars.

Font: La Vanguardia