La Zona de Baixes Emissions de Barcelona: multes de fins a 1.800 euros i moltes exempcions.

Dimarts, 17 desembre 2019

Fa ja diversos mesos que Barcelona va començar a preparar la redacció de l’ordenança que regularà la seva Zona de Baixes Emissions (ZBE), i que entrarà en vigor l’1 de gener de 2020. Ara l’alcaldessa de la ciutat comtal, Ada Colau, ha presentat la proposta d’ordenança: una àrea de més de 95 km² que inclou Barcelona i els municipis circumdants a les rondes on es restringeix progressivament la circulació de vehicles més contaminants.

L’entrada en vigor d’aquesta normativa suposarà que els cotxes sense adhesiu de la DGT tinguin restringit l’accés a la ZBE, encara que només serà de dilluns a divendres. Les multes no començaran a fer-se efectives fins a abril.

Les claus d’aquesta nova zona de restriccions
A pesar que Barcelona i la seva àrea metropolitana porten més d’una dècada incomplint la directiva europea de qualitat de l’aire (igual que Madrid), serà la primera vegada que hi hagi restriccions de trànsit a aquest nivell.

Zona de Baixes Emissions

Quina àrea engloba?
La ZBE inclou els municipis de Barcelona (a excepció de la Zona Franca-Industrial i el barri de Vallvidrera, el Tibidabo i els Planes), L’Hospitalet de Llobregat i parts dels municipis limítrofs a les rondes: Esplugues de Llobregat, Cornellà de Llobregat i Sant Adrià de Besòs.

Per a posar-nos en context, comprèn una àrea de 95 km², mentre que Madrid Central, que només afecta al centre de la ciutat, té una extensió de 4,7 km².

Clar que la Zona de Baixes Emissions de Londres té una grandària de 1.508 km² (és la més gran del món i va entrar en vigor en 2008), i la seva Zona d’Emissions Ultrabaixes, que funciona les 24 hores del dia, set dies a la setmana, cada dia de l’any, 21 km².

En la resta d’Europa hi ha 280 zones de restricció al trànsit: la majoria funcionen des de fa una dècada.

A quins vehicles afectarà?
A partir de l’1 de gener de 2020 no podran accedir a aquesta zona cap vehicle sense etiqueta mediambiental; això és: els gasolina anteriors a Euro 3 matriculats abans de gener de l’any 2000, i dièsel anteriors a Euro 4 matriculats abans de gener de 2006.

Així mateix, les furgonetes matriculades abans de l’octubre de 1994, amb normativa anterior a Euro 1, tampoc podran entrar a la ciutat, així com les motos i ciclomotors sense etiqueta i anteriors a Euro 2, que correspon majoritàriament als matriculats abans de 2003.

Té horari?
A diferència de Madrid Central, la ZBE només funciona en horari laboral de dilluns a divendres, de 7.00 a 20.00 hores. La vigilància serà a càrrec de 70 cambres instal·lades en 40 punts.

Hi haurà excepcions?
Sí. Els serveis mèdics, funeraris, els vehicles de persones amb mobilitat reduïda, Protecció Civil, bombers o policia estaran exempts de complir la normativa.

A més es contempla aplicar una moratòria d’un any als vehicles de transport de mercaderies i de transport col·lectiu, com a autocars, camions o furgonetes, de manera que les empreses tinguin marge per a renovar les seves flotes.

Però hi ha més. A més de que serà una zona restringida al trànsit únicament de dilluns a divendres i per als vehicles sense etiqueta, els conductors afectats podran saltar-se el veto un total de 10 dies a l’any sense cap justificació.

Per a això hauran d’avisar amb 24 hores d’antelació a través de la web de l’Àrea Metropolitana de Barcelona. Si no ho fan, seran multats, però podran recórrer posteriorment la sanció.

A quant ascendiran les multes per incompliment?
Incomplir la normativa d’accés a la ZBE no suposarà multes des de l’1 de gener, sinó que es posarà en marxa un període informatiu que acabarà a l’abril.

Serà a l’abril quan es comencin a imposar les multes, que se situaran entre els 100 i els 1.800 euros:

Infraccions lleus amb sancions de 100 a 499 euros: s’aplicaran a motos, furgonetes i turismes amb una massa màxima autoritzada de 3,5 tones.
Infraccions greus amb sancions de 500 a 999 euros: aniran a autocars, camions i furgonetes de major grandària.
Si la infracció lleu es duu a terme en episodi de contaminació, passarà a greu, i les greus a molt greus, amb multes de 1.000 i 1.803 euros.

Aquesta proposta d’ordenança haurà de ser aprovada en el ple de l’Ajuntament de Barcelona i en la resta de municipis afectats al desembre.

Una solució que arriba tard
“No tenim temps, ja anem tard. La contaminació està en uns nivells inacceptables”, ha dit Colau, que espera que es redueixi en un 30% els nivells de contaminació en aquesta zona.

La veritat és que tant Madrid i Barcelona acumulen 11 anys d’incompliments en la normativa europea de qualitat de l’aire, i Espanya enfronta una multa per part de la Comissió Europea. Brussel·les va optar al juliol per portar a Espanya davant el Tribunal Europeu de Justícia (TJUE) per incomplir els límits d’emissions fixats per l’Executiu comunitari.

Se li va donar treva gràcies a Madrid Central, però es va reprendre l’expedient d’infracció, que data de 2015, per sobrepassar de forma continuada els límits d’emissions. I encara no hem presentat un pla B.

D’altra banda, cal recordar que la situació geogràfica de Barcelona fa que el problema de la contaminació es vegi agreujat: està encaixonada entre la mar a l’est i els pujols al nord-oest.

I en aquest reduït espai han de circular els cotxes, els camions que van i vénen del port -exclusivament per la Ronda Litoral-, els vaixells i de certa manera els avions, ja que una de les rutes d’aproximació a l’aeroport del Prat passa per sobre de Badalona i de Barcelona.

A això se li ha d’afegir la brutal contaminació en forma d’òxid de sofre que cada dia llancen a la mar els creuers i els vaixells de mercaderia al seu pas pel port de Barcelona.

Està per veure si un pla de restriccions que lliura els caps de setmana i que dóna via lliure a l’incompliment una desena de dies a l’any aconsegueix contenir aquest greu problema de salut pública.

Font: Motorpasion.com