Recomanacions per conduir segurs a la tardor

Dilluns, 14 setembre 2020

La tardor és sinònim de fred, pluges i més foscor, tres factors que tenen un impacte molt alt en la conducció, anticipa’t i fes que els teus viatges amb cotxe siguin més segurs.

L’arribada de la tardor generalment ve marcada per la baixada de les temperatures, el mal temps, la reducció de les hores de llum i pel canvi de color dels boscos. Durant aquesta època de l’any, és especialment important realitzar un bon manteniment del vehicle, ja que, acostumat a estar exposat durant mesos a la calor i a les altes temperatures de l’estiu, el seu funcionament es pot haver vist afectat.

Fer revisions periòdiques al nostre automòbil és necessari per a circular amb seguretat, però la majoria de la gent tendeix a esperar que alguna cosa deixi de funcionar. Sapiguer quan és el moment per a revisar el cotxe pot estalviar-nos el risc d’avaries i també d’accidents.

1. Canviar hàbits de conducció. La tardor és sinònim de fred, pluges i més foscor, tres factors que tenen un impacte molt alt en la conducció. Deixar la distància de seguretat, adequar la teva velocitat als límits establerts o l’ús del cinturó són mesures de seguretat que han d’aplicar-se dia a dia al volant, no obstant, les nits més llargues de tardor i el mal temps les fa especialment importants.

2. Veure-hi i ser vist. La reducció de les hores diürnes i els vespres cada vegada més primerencs obliguen molta gent a conduir de nit, afectant sobretot aquelles persones que tornen del treball amb cotxe. En posar-se el sol, la foscor s’imposa i és en aquesta situació quan és imprescindible l’ús dels fars del vehicle. Si no tenim la suficient il·luminació per a conduir les conseqüències poden ser fatals. Els fars tenen l’objectiu d’il·luminar el camí i també d’avisar als altres de la nostra presència i de les nostres intencions.

3. La conducció nocturna. El 90% de la informació que necessitem en conduir la rebem a través de la visió. La conducció nocturna pot suposar una situació de risc, ja que comporta perills associats a la pèrdua d’agudesa visual i la disminució del camp visual.

4. Anticipa’t. Abans de sortir és important fer una bona previsió i organització del viatge. D’aquesta forma tindrem el camí clar i evitarem possibles contratemps. No està de més comprovar el dia abans les previsions meteorològiques d’aquesta forma si veus que el temps no acompanya pots intentar retardar el viatge fins que desapareguin.

5. Condicions meteorològiques. En general, si les circumstàncies són adverses, el millor és parar el vehicle en una àrea de descans i esperar que el temps millori. No obstant això, si has de continuar amb el teu viatge és important que en presència de pluja encenguis les llums d’encreuament per a ser millor vist; en el cas de boira, cal encendre les llums d’encreuament i enllumenat antiboira.

6. Compte amb el vent. El vent pot ser un gran enemic de la conducció. Modera la velocitat i vés amb compte en avançar camions que fan l’efecte pantalla i poden desestabilitzar la direccionalitat del cotxe.

7. El perill de les fulles seques. El que a simple vista resulta una preciosa estampa tenyida d’una àmplia paleta de colors, es pot convertir en una escena molt menys idíl·lica. I és que quan l’asfalt es vesteix amb una capa de fulles, sobretot si estan mullades, augmenta el risc de sofrir un accident pel fet que poden provocar pèrdues de tracció en els vehicles.

8. Carreteres fredes. Segons arribem als últims mesos de l’any, les temperatures van baixant i en les zones de muntanya comencen a caure les primeres gelades. Si tens pensat viatjar per zones de muntanya, has d’augmentar la precaució, sobretot en les corbes peraltades on s’acumula la humitat en la part interior de la corba, facilitant la formació de plaques. Una altra solució és muntar pneumàtics d’hivern per a guanyar adherència en carreteres fredes i no veure’t bloquejat per uns flocs de neu.

9. Revisa els pneumàtics. Les rodes són l’únic element que està en contacte directe amb el sòl. Un factor que sumat a les altes temperatures de l’època estiuenca provoquen més desgast en els pneumàtics i això disminueix el control del conductor i augmenta la possibilitat de sofrir un accident.

10. Evita la fatiga. Les condicions meteorològiques adverses i la monotonia que produeixen en conduir poden causar tensió nerviosa i fatiga visual provocant una disminució de l’atenció i augmentant el risc d’accident. Per això, especialment en trajectes llargs, és important detenir-se cada dues hores o, sempre que s’observi fatiga o somnolència. I per a combatre’ls: exercicis respiratoris o caminar per a recuperar la capacitat necessària per a conduir.

Font: La Vanguardia